Aileen.reismee.nl

Op de helft!

Dag lieve mensen,

Jeetje wat vliegt de tijd opeens.In Nederland had ik ook al wel verwacht dat de tijd zou gaan vliegen wanneer ik richting de helft van mijn reisperiode zou komen. Nou het klopt inderdaad.
Mijn laatste verhaal is ook al een tijdje terug en in die tijd heel wat meegemaakt. Van dip-momentjes naar heel veel euforische momentjes. Op het begin liep het project niet echt lekker. Onze docent uit Nederland was een week in Suriname en door gesprekken met hem kwam ik tot het besef dat ik inderdaad in een totaal andere cultuur leef en dat dat dus heel erg wennen is. Ik ben mezelf op dat moment heel erg tegen gekomen. Mijn docent zei: hartstikke mooi! Nou zo voelde het toen totaal niet, maar wanneer ik nu terug kijk was het inderdaad hartstikke mooi en super leerzaam. In Nederland zijn wij gewend om heel erg taak- en prestatiegericht te werken. Hier in Suriname is gezelligheid en leuke collega’s veel belangrijker, want dan komt de rest vanzelf wel. Dat merk ik nu ook wel en ik vind het heerlijk om niet zo te lopen stressen. Dus het project loopt nu goed!

De maand november stond bij mij in het teken van Salsa, cultuur en tripjes! Ik kreeg 2 lessen in de week salsa. Super leuk, maar ook wel wennen om met een partner te moeten dansen. Donderdagavond heb ik moeten afdansen, poeh wat was dat spannend, maar ik ben geslaagd! Binnenkort maar even mijn certificaat ophalen.

Begin deze maand ben ik weer op trip geweest. Dit was naar Isadou. De foto’s van deze trip heb ik al op facebook staan. Isadou is een resort aan de Boven-Suriname rivier. Met de bus zijn we naar Atjoni gereden, vanaf hier moet alles per boot gebeuren. Er zitten heel veel dorpjes aan de rivier en kinderen moeten over de rivier bij Atjoni komen om naar school te gaan. Een hele andere vorm van openbaarvervoer dus.
Het moment dat ik in de korjaal (surinaams bootje) stapte en we gingen varen, kreeg ik echt een wauw moment. Wat was dat prachtig! Ik had net het idee of ik de film de Lion King ofzo was binnen gevaren. We moesten 45 minuten varen en ik heb continu mijn ogen uitgekeken en genoten. Eenmaal aangekomen bij Isadou werd dat wauw moment nog extra versterkt. Op het eiland was aan beide kanten een prachtig uitzicht over het water. Echt super mooi. De foto’s zeggen eigenlijk nog te weinig over hoe mooi het was.
We sliepen daar in hutjes. Ik vond dat best wel spannend, want de klamboe was behoorlijk stuk, allemaal gaten. Dus alleen maar het idee dat er een grote spin ofzo mijn bed in zou kruipen, bah. Maar de eerste nacht was voorbij en het viel allemaal wel. De tweede nacht heb ik ook overleefd, hihi.
Uiteindelijk heb ik dat weekend een jungletocht gemaakt, een marrondorpje bezocht en verder heerlijk doorgebracht in het water. In de rivier zat een stroomversnelling, waardoor er een natuurlijk jacuzzi was ontstaan, heerlijk! Het was echt een relax weekend.

Aan cultuur deze maand genoeg meegemaakt. Begin november was Diwali. Dit is een feest voor de hindoestanen. Zij geloven dat het licht het kwaad verdrijft. We zijn naar een tempel gegaan in Paramaribo om te kijken wat dit precies in hield. Ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld. We werden uitgenodigd om binnen te kijken en daar zat een jong meisje, verkleed als een godin. Heel mooi. Zij ging uiteindelijk voorop bij de optocht. Wij werden ook gevraagd of we mee wilden lopen en we zeiden ja. Toen werd even verteld dat het 5km zou zijn. Oké.. leuk (op de badslippers)! Maar wat was het interessant en super om mee te mogen maken. Er was vrolijke muziek en iedereen droeg een fakkel. Mensen waren allemaal mooi aangekleed. Heel leuk om te zien.
Woensdag was het Onafhankelijkheidsdag in Suriname. In de middag namen wij de taxi richting het onafhankelijkheidsplein, maar wat een drama was dat. Heel Paramaribo zat volgens mij in de auto, want alles stond vast. Laatste stukje zijn we maar gaan lopen. Daar aangekomen, wat een drukte. Er werd een toespraak gehouden en ik heb meneer Bouterse kunnen zien. De dag werd afgesloten met vuurwerk. Ik kreeg al net een oud en nieuw gevoel.

Ten slotte ben ik afgelopen weekend weer op trip geweest, Apiapaati! Dit ligt net zoals Isadou aan de Boven-Suriname rivier, alleen dan een stukje verder. In plaats van 45 minuten was dit 6 uur varen. Weer heerlijk kunnen genieten van de natuur en natuurlijk kunnen verkleuren op de boot. De trip bestond uit een jungletocht naar de ananasberg, bezoeken van een Samarracaans dorpje en heel veel waterpret. Ik voelde me net weer een kind op die trip. Lekker springen in een stroomversnelling, wat geweldig!

Nou dit was wel zo’n beetje een korte samenvatting van mijn november maand. Ik vind het nog steeds raar en soms geloof ik het ook niet, dat het november is en eigenlijk bijna december. Het is hier namelijk nog steeds 30 graden, wel begint het klimaat te veranderen en zijn er meer regenbuien, maar ik mag niet klagen als ik hoor en zie hoe koud het is in Nederland. Dat wordt straks in januari nog wel even wennen.

Lieve mensen nog een fijn weekend.
Heel veel liefs uit Su,

Aileen

Reacties

Reacties

Irene

Hay lieve Aileen! Wat heerlijk om die mooie verhalen van je te mogen lezen. En wat maak je toch een hoop mee. Geweldig dat je zo bewust aan het genieten bent van deze ervaring. Toch mis ik je wel hoor xx

Roelien

Heee salsa misi,
Halverwege al! Hartstikke fijn te lezen hoe lekker het gaat. Top ook dat je die uitstapjes maakt en wat meer meemaakt van het land. Lekker blijven genieten en de tijd uit je hoofd zetten. Dan doe je Suriname eer aan en duurt het wat langer;-)
Veel liefs, Roelien

Veerle

Ohh salsadansen wat leuk!! Het klinkt als een fantastisch avontuur. We skypen snel :)

margriet

Super mooi verhaal aileen .top dat je kan salsa dansen .
Ik doe het ook .zo leuk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!